Hoe bereken je de kwartielafstand?

Hoe bereken je de kwartielafstand?

Wiskunde AWiskunde A

Hoe bereken je de kwartielafstand?

Hoe bereken je de kwartielafstand, vooral wanneer je werkt met een frequentietabel?

Antwoord van Ainstein

De kwartielafstand is een spreidingsmaat die aangeeft hoe de middelste 50% van je gegevens verdeeld is. Het is minder gevoelig voor extreme uitschieters (uitbijters) dan bijvoorbeeld de spreidingsbreedte. Om de kwartielafstand te berekenen, volg je de volgende stappen:

  1. Bereken de totale frequentie (het totale aantal waarnemingen): Tel alle frequenties bij elkaar op om het totale aantal gegevenspunten (nn) te vinden.
  2. Bepaal de mediaan (Q2): Dit is het middelste waarnemingsgetal.
    • Als nn oneven is, is de mediaan het n+12\frac{n+1}{2}-de waarnemingsgetal.
    • Als nn even is, is de mediaan het gemiddelde van het n2\frac{n}{2}-de en het (n2+1)(\frac{n}{2}+1)-de waarnemingsgetal.
  3. Bepaal het eerste kwartiel (Q1): Dit is de mediaan van de eerste helft van de waarnemingsgetallen.
    • Als nn oneven is, laat je de mediaan (Q2) buiten beschouwing en neem je de mediaan van de resterende n12\frac{n-1}{2} waarnemingsgetallen in de eerste helft.
    • Als nn even is, neem je de mediaan van de eerste n2\frac{n}{2} waarnemingsgetallen.
  4. Bepaal het derde kwartiel (Q3): Dit is de mediaan van de tweede helft van de waarnemingsgetallen.
    • Als nn oneven is, laat je de mediaan (Q2) buiten beschouwing en neem je de mediaan van de resterende n12\frac{n-1}{2} waarnemingsgetallen in de tweede helft.
    • Als nn even is, neem je de mediaan van de laatste n2\frac{n}{2} waarnemingsgetallen.
  5. Bereken de kwartielafstand: Dit is het verschil tussen Q3 en Q1. Kwartielafstand=Q3Q1Kwartielafstand = Q3 - Q1

Voorbeeld met een frequentietabel: Stel dat een docent de cijfers van een wiskundetoets heeft geanalyseerd voor een klas, weergegeven in de volgende frequentietabel:

Cijfer (waarnemingsgetal)Aantal leerlingen (frequentie)
42
55
68
710
86
93
101

Laten we de kwartielafstand berekenen:

  1. Totale frequentie: 2+5+8+10+6+3+1=352 + 5 + 8 + 10 + 6 + 3 + 1 = 35 leerlingen. Dus n=35n = 35.

  2. Mediaan (Q2): Aangezien n=35n=35 (oneven) is, is de mediaan het 35+12=18\frac{35+1}{2} = 18-de waarnemingsgetal.

    • Cijfer 4: 2 leerlingen (1e t/m 2e)
    • Cijfer 5: 5 leerlingen (3e t/m 7e)
    • Cijfer 6: 8 leerlingen (8e t/m 15e)
    • Cijfer 7: 10 leerlingen (16e t/m 25e) Het 18e getal valt bij cijfer 7. Dus, Q2=7Q2 = 7.
  3. Eerste kwartiel (Q1): We kijken naar de eerste helft van de waarnemingsgetallen, zonder de mediaan (Q2) mee te tellen. We hebben 351=3435 - 1 = 34 getallen over, dus 34/2=1734 / 2 = 17 getallen in de eerste helft. Q1 is de mediaan van deze eerste 17 getallen. Aangezien 17 oneven is, is Q1 het 17+12=9\frac{17+1}{2} = 9-de getal van de oorspronkelijke geordende reeks.

    • Cijfer 4: 2 leerlingen (1e t/m 2e)
    • Cijfer 5: 5 leerlingen (3e t/m 7e)
    • Cijfer 6: 8 leerlingen (8e t/m 15e) Het 9e getal valt bij cijfer 6. Dus, Q1=6Q1 = 6.
  4. Derde kwartiel (Q3): We kijken naar de tweede helft van de waarnemingsgetallen, ook 17 getallen. Q3 is de mediaan van deze 17 getallen. Dit is het 9e getal vanaf het begin van deze tweede helft. De tweede helft begint na het 18e getal (Q2). Dus het 9e getal in de tweede helft is het 18+9=2718 + 9 = 27-ste getal van de oorspronkelijke geordende reeks.

    • ... (tot en met het 25e getal is cijfer 7)
    • Cijfer 8: 6 leerlingen (26e t/m 31e) Het 27e getal valt bij cijfer 8. Dus, Q3=8Q3 = 8.
  5. Kwartielafstand: De kwartielafstand is het verschil tussen Q3 en Q1. Q3Q1=86=2Q3 - Q1 = 8 - 6 = 2.

De kwartielafstand voor deze dataset is dus 2.

Wil je betere cijfers halen?
  • Extra uitleg en oefenen voor elk boek op school
  • Stel vragen en krijg direct antwoord
  • Video's, samenvattingen, oefenen, AI-tutor, woordjes leren en examentraining