Waarom verliep de dekolonisatie in Afrika anders dan in Azië?

Waarom verliep de dekolonisatie in Afrika anders dan in Azië?

GeschiedenisGeschiedenis

Waarom verliep de dekolonisatie in Afrika anders dan in Azië?

Waarom verliep de dekolonisatie in Afrika anders dan in Azië?

Antwoord van Ainstein

De dekolonisatie in Afrika verliep anders dan in Azië door een combinatie van factoren. De belangrijkste verschillen en redenen zijn:

  • Tempo: In Azië werden veel koloniën al snel na 1945 onafhankelijk. In Afrika begon de dekolonisatie pas langzamerhand na 1950 en verliep het over het algemeen soepeler.
  • Redenen voor dekolonisatie in Afrika:
    • Veel Afrikanen kwamen in aanraking met Westers onderwijs en ideeën, wat hun wens voor onafhankelijkheid versterkte.
    • Europese landen waren na de Tweede Wereldoorlog verzwakt en hadden niet genoeg middelen om hun koloniën vast te houden.
    • Tijdens de Koude Oorlog steunde de Sovjet-Unie onafhankelijkheidsbewegingen in Afrika. Westerse landen lieten koloniën dan sneller onafhankelijk worden, uit angst dat deze landen anders communistisch zouden worden.
  • Racistisch wereldbeeld: Een andere reden voor het verschil in tempo was dat Europeanen dachten dat Aziatische gebieden "eerder klaar" waren voor zelfstandigheid dan Afrikaanse gebieden, wat leidde tot een vertraagde dekolonisatie in Afrika.
Wil je betere cijfers halen?
  • Extra uitleg en oefenen voor elk boek op school
  • Stel vragen en krijg direct antwoord
  • Video's, samenvattingen, oefenen, AI-tutor, woordjes leren en examentraining