Waarom werd de Berlijnse Muur gebouwd?

Waarom werd de Berlijnse Muur gebouwd?

GeschiedenisGeschiedenis

Waarom werd de Berlijnse Muur gebouwd?

Waarom werd de Berlijnse Muur gebouwd?

Antwoord van Ainstein

De Berlijnse Muur werd gebouwd in 1961 door de regering van Oost-Duitsland (de Duitse Democratische Republiek, DDR). Het hoofddoel was om de massale uittocht van Oost-Duitsers naar West-Berlijn en West-Duitsland te stoppen. Veel mensen vluchtten via West-Berlijn naar het Westen, op zoek naar meer vrijheid en betere economische omstandigheden. Dit zorgde voor een groot verlies aan arbeidskrachten en intellectuelen voor Oost-Duitsland. De muur moest deze vluchtelingenstroom tegengaan en de bevolking binnen de communistische invloedssfeer houden. De Oost-Duitse regering presenteerde de muur als een 'antifascistische beschermingswal' die het land moest beschermen tegen spionage en agressie vanuit het Westen, maar in werkelijkheid diende het vooral om de eigen bevolking binnen te sluiten.

Wil je betere cijfers halen?
  • Extra uitleg en oefenen voor elk boek op school
  • Stel vragen en krijg direct antwoord
  • Video's, samenvattingen, oefenen, AI-tutor, woordjes leren en examentraining