eco h2

2keer geoefend
Woorden in deze lijst (28)
Origineel
- gevraagde hoeveelheid
- aantal stuks consument bij een bepaalde prijs willen kopen
- inkomen
- loon of uitkering
- koopkracht( van het inkomen)
- hoeveel goederen en diensten er met het inkomen gekocht kan worden
- vraaglijn
- lijn die bij iedere prijs aangeeft hoeveel stuks de consumenten bij die prijs willen kopen
- aanbodlijn
- lijn die bij iedere prijs aangeeft hoeveel stuks producenten bij die prijs willen verkopen
- aangeboden hoeveelheid
- aantal stuks dat de aanbieders bij een bepaalde prijs willen verkopen
- afzet
- aantal stuks dat word verkocht
- kostprijs
- kosten per product
- omzet (totale obrengst)
- afzet X prijs per product
- totale kosten
- variabele kosten+ vaste kosten
- totale winst
- totale obrengst-totale kosten
- variabele kosten
- kosten die afhangen van het totaal geproduceerde goederen en diensten
- vaste kosten
- kosten die onafhangelijk zijn van ht aantal geproduceerde goederen en diensten
- aanbodoverschot
- aangeboden hoeveelheid meer dan gevraagde
- evenwichtshoeveelheid
- aangeboden en gevraagde hoeveelheid gelijk
- evenwichtsprijs
- prijs waarbij gevraagde en aangeboden hoeveelheid gelijk aan elkaar zijn
- marktevenwicht
- de gevraagde hoeveelheid is gelijk aan de aangeboden hoeveelheid
- marktmechanisme
- de werking van vraag en aanbod zorgt ervoor dat op de markt een evenwichtsprijs tot stand komt
- vraag overschot
- gevraagde hoeveelheid is groter dan de aangeboden hoeveelheid
- concurentie
- bedrijve strijden met elkaar om de gunst van de klant
- heterogeen product
- een product dat in de ogen van de consument verschillen
- homogeen product
- een product gelijk aan alle andere producten op de markt volgens de consument
- kartel
- aanbieders spreken af de onderlinge concurentie te beperken
- monopolie
- marktvorm met 1 aanbieder
- monopolistische concurentie
- marktvorm met veel aanbieders van een heterogeen product
- oligoploie
- marktvorm met een paar aanbieders
- prijzenoorlog
- aanbieders reageren met prijsverlagingen op prijsverlagingen de prijzen dalen dan sterk
- volkomen concurentie
- marktvorm met veel aanbieders met een homogeenproduct